Hem > inspiration, jobb > Gör det du älskar, älska det du gör

Gör det du älskar, älska det du gör

Att vara tänd, men inte spänd är vad Lynda Gratton beskriver i sin bok ”Glow – how you can radiate energy, innovation and success”. Hon beskriver tre principer (med ett antal handlingar) för att uppnå den där känslan av meningsfullt och energigivande arbete.

Jag vet precis vad hon pratar om. Människor har flera gånger bokstavligen använt ordet ”lyser” för att beskriva mig när jag pratar om något jag är intresserad av, känner starkt för eller tror på. Och det vet jag ju hur det känns. Hela sista terminen på min utbildning till exempel. Att skriva ett vetenskapligt arbete om ett ämne jag själv valt kändes så meningsfullt, så spännande; jag blev liksom aldrig trött. Jag grävde och grävde i akademiska databaser, jag läste och antecknade och korsrefererade artiklar, jag förfinade enkäten jag tog fram och när jag samlat in materialet kunde jag sitta in på småtimmarna med statistikprogammet SPSS och vrida och vända på mina data. Och det var roligt hela tiden.

Det är också anledningen till att jag älskar att lyssna på människor prata om sina nördigaste intressen, oavsett om jag nånsin hört talas om det tidigare eller inte. Sådant som är viktigt för dem på något vis. De får den där glöden; den blygaste människa vågar höja rösten, får en övertygelse i sina gester. Jag dras till det, den oförställda  entusiasmen, och jag upplever att det är den vanligaste anledningen att andra dras till mig.

Sen jag blev klar med ett projekt på jobbet i januari har jag saknat den där känslan en del. Jag har upplevt flow ibland när jag byggt & debuggat roller, eller sitter fullt koncentrerad på att vira snygga varv av silverpläterad tråd på en pärla till nåt jag bygger. Men det är inte riktigt glow.

Igår sammanstrålade jag och min sambo (och halva Sundbyberg, tror jag) på Bishop’s Arms efter jobbet. Han berättade upphetsat om en ny idé, ett nytt projekt, som inte hade blivit verklighet än men som var i görningen. Jag kände direkt som Gratton beskriver en ”hot spot”. Där fanns en vision – jag kunde se det framför mig; där fanns en inbjudan till framtiden – jag kände instinktivt att det skulle vara roligt att vara med, att bygga upp.

”Glow” innehåller en rad tips om hur man kan förändra sig själv eller sin situation för att uppleva mer ”glow” och för att skapa eller hitta ”hot spots” att verka i. Många av sakerna kommer du säkert känna att du redan vet, som jag gjorde, men jag kände ändå att påminnelsen var viktig. Och själva kärnbudskapet, att ”glow” är något som verkligen är värt att kämpa aktivt för, att ha som mål, är nog så viktigt att acceptera.

I nummer 9 av Personal & Ledarskap recenserar jag ”Glow”. Då pratar jag mer om boken och mindre om mig själv, om man föredrar det.🙂

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kategorier:inspiration, jobb Taggar:, , , , ,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

