Hem > idéer, jobb, människor > Mer arbetsliv för introverta

Mer arbetsliv för introverta

Eftersom jag anser mig själv vara introvert har jag läst en del på ämnet, inte minst när jag pluggade psykologi. Med ”introvert” menar jag då att man laddar batterierna bäst när man är ensam, eller i alla fall inte överstimulerad. Det betyder inte att man är blyg nödvändigtvis, eller inte tycker om människor, bara att det är liksom påfrestande och man måste vila upp sig efteråt.

När jag kom över Sacha Chuas ”The Shy Connector” kom jag att tänka på det igen, och letade upp några fler läsvärda länkar.

How to network: for introverts

Job search tips for introverts

Extraverts and Introverts: You can work together without going nuts
The extraverts called meetings, but rarely sent an objective or agenda or preparatory materials in advance. The introverts showed up (if they absolutely had to) already feeling shanghaied because they had no opportunity to think about the topic in private. Repeated requests for materials in advance fell on deaf ears, because the extraverts rarely sat by themselves and read materials in advance of a meeting, so they saw no real value in it. (…)
Always remember this: Introverts think to talk. Extraverts talk to think. Plan accordingly and you may even find you like each other.

Caring for your introvert
Extroverts are easy for introverts to understand, because extroverts spend so much of their time working out who they are in voluble, and frequently inescapable, interaction with other people. They are as inscrutable as puppy dogs. But the street does not run both ways. Extroverts have little or no grasp of introversion. They assume that company, especially their own, is always welcome.

Pair programming is not always a choice
Non-loners experience real, physical symptoms of lonliness when forced to spend too much time NOT in the company of others. They become stressed, depressed, anxious. Loners, on the other hand, experience physical symptoms when they they don’t have enough alone time. For us, time-without-company (espcially company not of our own choosing) is as necessary as water and oxygen. Not a habit. Not something to be learned. Not a choice.

Ibland kan de kännas lite självgoda, som när man liknar extroverta människor vid hundvalpar. Det blir lite ”vi och dom”. Därför gillar jag särskilt artikeln om hur I & E kan arbeta tillsammans. Det där med att vara förberedd genom att läsa på före ett möte orsakade en hel del frustration under grupparbeten på universitetet minns jag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

  1. bokstavlarna
    2009/08/27 kl. 21:33

    Intressant definition det där med att man bäst laddar batterierna när man är ensam. Annars brukar de flesta anse att introvert = blyg, och att man inte kan vara introvert och samtidigt ha en hel massa vänner och bekanta.

  2. hcmkonsulten
    2009/08/27 kl. 23:32

    Ja, det blir mer precist om man ser det som två olika dimensioner att ta hänsyn till. Jobbigt om man är både extrovert och blyg dock.🙂

  3. 2009/12/27 kl. 11:30

    Intressant, speciellt då jag själv är introvert. Jag håller med om att tenderar att bli lite ”vi och dom” känsla, kanske uppkommer detta som en konsekvens av att ordet ”introvert” ofta tycks ha en negativ laddning.

    Om du är intresserad av introversion så kan jag rekommendera Marti Olsen Laneys ”The introvert advantage: How to thrive in an extrovert world”, hon har också skrivit en bok tillsammans med sin (extroverte) man ”the introvert and extrovert in love”. Känslans då jag läste de böckerna var ”wow, jag är kanske inte så konstig trots allt”.

    Mvh

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

