Hem > spel > Recenserat: Tales of Monkey Island episod 2 – The Siege of Spinner Cay

Recenserat: Tales of Monkey Island episod 2 – The Siege of Spinner Cay

Morgan

En ny bekantskap

Känslan att Telltale Games fått till en riktig fullträff med sin serie Tales of Monkey Island etablerades redan med episod 1, Launch of the Screaming Narwhal. I tvåan pekar allt fortfarande i rätt riktning när Guybrush fortsätter söka efter anti-voodoo-havssvampen La Esponja Grande.

Varning! Texten kan innehålla milda spoilers om du inte spelat klart episod 1 ännu!

Jag slås först av den läckra färgskalan och tycker att miljöerna är snäppet vassare än i ettan. Och det är kanske sant för den lilla staden man besöker på en ö, men större delen av spelet utspelar sig ändå i klassisk MI-djungel och på små öars sandiga stränder. Också på klassiskt MI-manér är att man fritt kan åka mellan flera olika öar, något jag saknade lite i förra avsnittet.

Spinner Cay

Spinner Cay

The Siege of Spinner Cay är en något mer koncentrerad historia än ettan på så vis att det innehåller färre sidospår och kändes aningen kortare. Men dialogen innehåller fler äkta LOL-tillfällen och det finns fler karaktärer som känns spännande att interagera med. Att hjälpa LeChuck-som-människa att finna sig tillrätta som äventyrspusslare är till exempel en höjdare.

Det finns ingen anledning att vänta längre, allt tyder på att Tales of Monkey Island blir en riktig pärla och redan nu finns det ju många timmars fniss och pusslande att ta itu med. Om man hellre väntar till slutet av säsongen för att kunna spela allt i sträck, eller inte, är kanske en smakfråga. Men jag vågar påstå att det har sin charm att sluka äventyret omedelbart för att sedan ivrigt invänta nästa episod, så som det ju nånstans är tänkt att avnjutas. Jag gissar att det faktiskt gör sig bättre så.

Tales of Monkey Island episod 2: The Siege of Spinner Cay släpps idag den 20:e och finns till PC & Wii. Finns även på Steam.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Uppdaterat: Läs också Tommys recension här!

Kategorier:spel Taggar:, , , ,
  1. 2009/08/24 kl. 10:30

    Jag håller med om allt. Dessutom sopade The Siege of Spinner Cay bort all skeptism som var kvar och jag är fullständigt övertygad om att serien blir den bästa Telltale-serien hittills. Kanske rent av en av de bästa peka och klicka-äventyren jag fått förmånen att uppleva.

  2. hcmkonsulten
    2009/08/24 kl. 11:46

    Härligt att du delar min entusiasm.🙂 Bästa peka-klicka NÅGONSIN är kanske att ta i, för min del i alla fall (jag är ju The Dig fan…). Men de börjar verkligen bli bra på formatet nu känner jag, med recaps, actionfylld start och rafflande cliffhangers.🙂

  3. 2010/04/25 kl. 15:33

    Vad kul med fler som gillar gamla peka-och-klicka-spel! Jag känner tyvärr inte så många andra. Jag försöker nu starta upp ett community för fans av dessa äventyrsspel, så att man kan lära känna lite andra spelare. Du kanske skulle vara intresserad av att hjälpa till?🙂

    http://adventuregaming.ning.com

    Som du ser så är stället alldeles nyöppnat så jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Tack på förhand!

  1. 2009/08/20 kl. 12:30

Kommentera

