Hem > idéer, politik, spel > Brink – postutopi på haven

Brink – postutopi på haven

Ibland kommer speltipsen från oväntat håll. För en gångs skull tangerar inlägget verkligen bloggens tänkta tema, vilket från början var att samla länkar, input och tankar som sattes igång efter att jag läste Patri Friedmans sammanfattning av sina politiska idéer. Patri Friedman är barnbarn till den välkända ekonomen Milton Friedman och jag råkade läsa hans beskrivning av hur han gick från att som idealistisk nyliberal bekymra sig över att hitta så bra och sanna principer som möjligt, till att mer pragmatiskt inrikta sig på praktiska lösningar på frågan: Hur lever man fritt? Och meta-system för att generera lagar. Hur som. Patri Friedman är involverad i The Seasteading Institute, som handlar om hur man praktiskt ska gå tillväga för att, på sikt, skapa en fri nation ute på haven med något slags mobila hem. Båtar, plattformar och liknande.

Och! På TSI’s blogg läste jag om Bethesdas nya FPS/RPG Brink, eftersom det påstår sig influerats av deras idéer. I Brink har ett gäng människor flyttat ut på haven för att leva fredligt, isolerat och komplett miljövänligt, ”hållbart”, genom att bygga samhället, The Ark, med en ny slags korall man hittat. Men så smälter polarisarna och massor av människor flyr ut till The Ark, som blir överpopulerat och är på vippen till inbördeskrig. Utopia-gone-wrong och samhälleliga spänningar är teman jag brukar gilla men jag ska erkänna att det framförallt var referensen till Seasteading Institute som gör att jag tänker köpa spelet no matter what, ungefär.🙂

Från Brink. I bakgrunden, The Ark

Från Brink. I bakgrunden, The Ark

Det som gör spelet lite mer unikt är dock upplösandet av kategorierna single & multiplay. När man spelar kan upp till sju vänner när som helst ansluta till ditt spel och ”avlösa” AI-spelare. Uppdragen genereras beroende på var man är, vad man har i sitt inventory, vilka man har med sig och liknande.

Det låter kul, ser grymt snyggt ut och har förhoppningsvis något intressant att säga om samhällen och människor. Jag är också pepp på att spela mer online, både co-op och mot andra! Edward Stern, Senior game designer på utvecklaren Splash Damage:

Take someone who doesn’t think of themselves as a multiplayer gamer at all. We’re monitoring everything they’re doing solo, and we’ll say, ”Just try this online, try this competitively. We will bribe you with double the XP.” It’s all about reward.

This is almost more carrot than stick all the way through. We want you to play the game the way you want. It’s all about giving the player the choice to do stuff.(…)

The challenge for us is to make something that people who have never thought of themselves as FPS gamers or online gamers or multiplayer gamers can slide into. It’s exactly the same game, whether it’s solo or co-op or competitive.

Det enda som verkar trist är att jag inte sett en enda kvinna på någon av bilderna. Jag vill kunna spela som kvinna i mina spel!

>> Officiella hemsidan.
>> På Gamasutra finns en fyrasidig intervju att läsa.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

  1. 2009/10/01 kl. 21:35

    om du gillar Brink kan jag tipsa om http://doffelicious.com – Brink på svenska, typ🙂

    anledningen till att det inte kommer gå att spela female-chars ”out of the box” är att det var för tidskrävande (läs: för dyrt) att inkludera direkt. kommer finnas npc’er som är female, men du själv kan inte välja att spela kvinna. tyvärr. dock så har man hintat om att man hoppas kunna inkludera kvinnliga karaktärer framöver, dock inte direkt från start.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: