Hem > idéer, spel > Game as a Service – modellen för Sims 3

Game as a Service – modellen för Sims 3

Industrygamers rapporterar att EA väljer att se ett läckt Sims 3 som en demo snarare än en katastrof.

Tonen verkar skämtsam i artikeln men jag tror att CEO Riccitiello han är spot on när han säger,  apropå att sälja spel som tjänster:

And here’s the trick: it’s not the answer because this foils a pirate, but it’s the answer because it makes the service so valuable that in comparison the packaged good is not. (…) So I think the truth is we’ve out-serviced the pirate.

Tack för de orden. Det är trots allt det det handlar om: folk måste vilja betala för det man erbjuder. Annars är man körd, inte ens IPRED kan rädda en. Tiderna förändras, de tekniska förutsättningarna för marknaden förändras, och med det måste också aktörerna förändras. Ju snabbare man fattar det, desto större chans har man att profitera på nya sätt, givetvis.

Sims 3 är egentligen inget renodlat GaaS alls, för att vara det krävs kanske att hela spelet ska finnas där ute i molnet och mer eller mindre streamas ner när man spelar det. Mer som tanken är med OnLive. Men det finns ett flertal kringtjänster att köpa och använda sig av och trenden att ta betalt för tjänster och extramaterial känns väldigt tydlig. Och jag är glad både för EA och för oss att de verkar ha fattat att ”out-service the pirate” är vad som krävs.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: