Hem > iPhone, spel > Recenserat: Mass Effect Galaxy

Recenserat: Mass Effect Galaxy

Snabbare än jag hade väntat var Mass Effect: Galaxy ute för nerladdning från App Store.

Galaxy är ett litet äventyr som jag spelade igenom på tre sittningar: lite hemma i soffan, lite i väntrummet hos tandläkaren, lite på balkongen. Hela speltiden var nog bara på ungefär en timme.

Protagonisten Jacob Taylor får man inte veta speciellt mycket om, men han är bra på att skjuta saker. Vi får träffa batarianerna igen, som introducerades i DLC:t Bring down the sky (som inte var just mer än ett dyrt sidouppdrag likadant som alla andra sidouppdrag som fanns i Mass Effect). Det finns ett terroristhot mot The Citadel, och Jacob Taylor måste ställa saker till rätta.

Det hela är som en superkomprimerad version av ett vanligt ME-uppdrag där man åker till några planeter för att följa upp ledtrådar och avslöja en komplott. Perspektivet är top down och man styr Taylor genom smått labyrintliknande miljöer genom att tilta iPhonen åt olika håll. När man skjutit alla fiender i ett rum får man gå vidare till nästa, och emellanåt kommer dialogsekvenser där man får följa storyn, som trots att den inte är speciellt avancerad lyckades engagera mig.

Jag tycker det är en spännande grej som BioWare gjort med att släppa ett litet mellanspel på en annan plattform, men jag skulle säga att det i det närmaste är ett krav att man är intresserad av Mass Effect för att spelet ska vara värt att spela. Halva behållningen är att få doppa tårna i ME-universumet igen och utan den känslan som fond tror jag inte man blir så exalterad av den linjära lilla storyn och de snabbt avklarade shootersekvenserna. Men jag som redan var ett fan kände stort förnyad pepp inför 2010. Inte bara för att jag numer har en ”reward” som väntar på mig i ME2…

Se en previewvideo på ME:Galaxy här.

Mass Effect: Galaxy kostar 38 kr på App Store.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kategorier:iPhone, spel Taggar:, ,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

