Hem > howto, jobb, teknik > Förvaltning

Förvaltning

Mitt senaste uppdrag är förvaltning av roller & behörigheter i cirka fem SAP-klienter hos ett stort företag. Utmaningarna är varierande. Tidigare, i ett implementeringsprojekt, har jag arbetat med specifikt HCM-behörigheter men nu gäller det alla moduler. Häromdagen var jag på jakt efter två objekt för att stänga av möjligheten att editera generell data om kunder och vendors.

Om man inte känner till den aktuella modulen redan kan man börja med att kolla upp vilka behörighetsobjekt som transaktionen använder sig av, i SU24. Där hittade jag F_LFA1_GEN och F_KNA1_GEN för Vendor resp. Customer: Central Data och det lät ju relevant. Jag kollade vidare upp varje objekt i SUIM > Authorization object (namnsök) för att hitta dokumentation om objektet. Med ”Where used” funktionen hittade jag en roll som verkade lämplig att kopiera, begränsade objekten till endast display och det verkade fungera bra. Jag får hoppas kunden tycker samma i acceptanstesten.

Idag var det svåraste jag gjorde att kopiera en liten deriverad roll och anpassa fyra organisationsnivåer. Från ”1111” till ”1112” typ.🙂

Kategorier:howto, jobb, teknik Taggar:, , , , , ,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

